Connect Yachtbrokers Pim van Putten

Sinds 1 april zit jachtmakelaarskantoor Connect Yachtbrokers aan de Volmolen. Een gedreven ondernemer met een sterke visie, zo is eigenaar Pim van Putten het beste te omschrijven. Na een aantal jaren ervaring bij diverse jachtmakelaars zette hij de stap naar zijn eigen kantoor. Een goede keuze: vanaf het begin heeft Pim het er heel druk mee.

Connect Yachtbrokers is ontstaan uit de visie die Pim ontwikkelde tijdens studie en werk. ‘Na een aantal jaren in loondienst ben ik met Connect Yachtbrokers begonnen. Hier kan ik mijn eigen raamwerk uitzetten en dat bevalt me uitstekend. Ik had verwacht dat ik de eerste tijd bezig zou zijn met mezelf op de kaart zetten, maar dat bleek niet nodig: het loopt vanaf het begin al erg goed.’

Een van de belangrijkste uitgangspunten van Connect Yachtbrokers is dat klanten precies weten waar ze aan toen zijn. ‘Ik ga voor volledige transparantie en reken inclusieve prijzen met een vast promillage. Een enkele keer is er reden om daar vanaf te wijken, maar dat is dan altijd in nauw overleg met de klant. Geen duveltjes uit een doosje achteraf, ik kies voor duidelijkheid, voor alle partijen.’

Als verkoper kun je je afvragen wat een jachtmakelaar nou eigenlijk doet voor de berekende courtage. ‘Dat is typisch Nederlands! Ik werk internationaal en alleen hier in Nederland kom ik die vraag tegen. Maar mijn werk is gebaseerd op veel ervaring, ik ken de markt van haver tot gort en heb toegang tot diverse websites waar jachten aangeboden worden. Daar zie ik wat de vraagprijzen zijn, maar ook hoe lang een jacht gemiddeld te koop staat en daadwerkelijke verkoopprijzen. Dat verschaft me veel kennis en informatie waardoor ik reële vraagprijzen inschat. Ik durf ook nee te zeggen als iemand in mijn ogen teveel wil vragen voor een jacht. Dat is een risico, natuurlijk, de kans bestaat dat een klant het ergens anders gaat proberen en wellicht met kans van slagen. Maar dat risico ga ik aan, ik ga af op mijn expertise. Ik ben open en eerlijk naar mijn klanten en kom met reële verwachtingen. Daarbij kan ik goed bemiddelen, wat beslist geen dubbelrol is: ik ben niet de verkoper, ik ben de bemiddelaar en heb er belang bij dat alle partijen tevreden zijn. Dat me dit goed afgaat, blijkt wel uit het gegeven dat ik het daar vanaf de start van mijn bedrijf heel druk mee heb.’

Een andere belangrijke pijler van Connect Yachtbrokers is de echte aandacht voor de klant. ‘Dat betekent: ik doe wat ik beloof. Terugbellen, snel reageren op een email, alles wat nodig is zodat een klant weer verder kan. Daarnaast ga ik ook altijd mee bij bezichtigingen en zorg ik dat de klant welkom is aan boord. De kachel aan, een lampje laten branden, de tijd nemen voor het stellen van vragen, ik vind dat essentieel. Daar maak ik graag tijd voor.’